بازخوانی انضباط در مدرسه، مبتنی بر تحلیل تناقض آزادی و اقتدار
محورهای موضوعی : تاریخ و ماهیت رشته فلسفهٔ تعلیموتربیت، مکاتب و رویکردهای فلسفهٔ تعلیموتربیت قدیم و جدید ،تاریخ اندیشه و عمل تربیتی (سیاستها، برنامهها، اقدامات و...) مفاهیم، گزارهها و نظریههای تربیتی آراء مربیان و فیلسوفان تربیتی روششناسی پژوهشهای تربیتی انواع تربیت مسائل تعلیموتربیت ایران و جهان برنامه درسی و آموزش در رشتههای گوناگونمرضیه عالی 1 * , پریسا کاظمی 2
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
کلید واژه: آزادی, اقتدار, انضباط, مدرسهزدایی, انتخاب,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر با هدف بازسازی انضباط در مدرسه و مناسبات تحقق آن، به تحلیل نقدهایی که به طور عمده از سوی نظریهپردازان جنبش مدرسهزدایی ارائه شده و بازسازي مؤلفههای انضباطی مدرسه بر مبنای آن پرداخته است. در گام تحلیلِ نقدها، از روش تحلیلی- توصیفی و در بازسازیِ انضباط در مدرسه، از روش ترکیبی استفاده شده است. بر مبنای یافتههای حاصل از مطالعه، حدود آزادی و اقتدار در مدرسه، شامل تحقق خویشتن و نفی اقتدار آمرانه، کنش در موقعیت، پذیرش اقتدار ساختارهای زندگی، کسب تجربه و آگاهی و پذیرش اقتدار حامیانه بزرگسالی است. بر مبنای این حدود، مؤلفههای انضباطی در بازسازی مدرسه، شامل توجه و تأکید بر مسئولیت متقابل دانشآموز- معلم، بازتعریف نقش معلم به گونه ای که امکان تعامل دو سویه و آزاد با دانشآموز فراهم شود، ارائه محتوا مبتنی بر اصول حاکم بر دانش و با نظر به نياز و علاقه دانشآموز به مثابه کنشگر فعال و انتخابگر است. با نظر به این مؤلفهها و در جهت تحقق آن، لازم است مدرسه در اين تعریف جدید، امکان انتخابگری در سطح خرد و کلان را داشته و به عبارتی مدرسهای مستقل باشد. زیرا امکان انتخابگری دانشآموز و معلم، بدون امکان انتخاب در سطح کلان توسط مدرسه، همچون آزادی در ارائه محتوا و برنامه درسی- مشروط به رعایت ضوابط دانشی و اجتماعی- امکانپذیر نیست.
This article analyzes the critiques about discipline presented by the theorists of the de-schooling movement about school functions and, based on them, deals with reconstruction of school discipline and its realization. The method used for analyzing the critiques is analytical-descriptive and which is used for reconstructing is the synthetic method. The findings of study on limits of freedom and authority in schools from the perspective of critics include: freedom to realize oneself and denying authoritarianism; freedom to act in situation; accepting the authority of life structures; freedom to gain experience and knowledge; and accepting adult patronizing authority. Findings of the reconstruction phase include: attention and emphasis on student-teacher mutual responsibility; redefining the role of the teacher so as to allow two-way and free interaction with the student; providing contents and adopting methods for presenting them based on knowledge-based principles; and considering students as active and selective actors. Regarding these components and in order to achieve them, the school in this new definition should be able to select students and teachers at macro and micro levels; in other words, it should be an independent or autonomous school. Selection at the micro level, such as student and teacher selection, is not possible without selection at the macro level of the school, such as content and curriculum.
.