واکاوی رئالیسم¬جادویی در رویکرد متامدرنیسم به منظور ارائه دلالت¬های آن در ایجاد کاوش فکری و همدلی
محورهای موضوعی : تاریخ و ماهیت رشته فلسفهٔ تعلیموتربیت، مکاتب و رویکردهای فلسفهٔ تعلیموتربیت قدیم و جدید ،تاریخ اندیشه و عمل تربیتی (سیاستها، برنامهها، اقدامات و...) مفاهیم، گزارهها و نظریههای تربیتی آراء مربیان و فیلسوفان تربیتی روششناسی پژوهشهای تربیتی انواع تربیت مسائل تعلیموتربیت ایران و جهان برنامه درسی و آموزش در رشتههای گوناگونمصطفی زبان دان 1 * , محمد حسن میرزامحمدی 2 , اکبر پناهی درچه 3
1 - آموزش و پرورش
2 - دانشگاه شاهد
3 - گروه آموزشی الهیات و تربیت اسلامی، دانشگاه فرهنگیان اصفهان
کلید واژه: رئالیسم جادویی, متامدرنیسم, تفکر انتقادی, همدلی, کاوش¬فکری,
چکیده مقاله :
این پژوهش، با هدف واکاوی رئالیسم جادویی در رویکرد متامدرنیسم به منظور ارائه دلالت های آن در ایجاد کاوش فکری و همدلی، انجام شده است. مولفه های اصلی متامدرنیسم شامل نوسان، رئالیسم جادویی، تفکر گویی یا انگار، نئو رمانتیسم و عملگرایی است. با وجودی که کاربرد رئالیسم جادویی از نظر قدمت، به قبل از متامدرنیسم می رسد، ولی اکنون این راهبرد هنری به نئورومانتیسم و متامدرنیسم مربوط می شود. این رویکرد ادبی به عنوان آمیخته کننده ی تخیل و واقعیت یکی از مولفه های موثر متامدرنیسم محسوب می شود. با توجه به اهمیت این مولفه در رویکرد متامدرنیسم، این پژوهش، به واکاوی رئالیسم جادویی در رویکرد متامدرنیسم به منظور ارائه دلالت های آن در ایجاد کاوش فکری و همدلی پرداخته است. روش این تحقیق از نوع کیفی و مطالعات آن از نوع کتابخانه ای بوده که با استفاده از روش تحقیق تحلیل محتوا انجام گرفته است. همچنین جامعه پژوهش، اسناد و مقاله های موجود، مرتبط و در دسترسی است که در حیطه ی رئالیسم جادویی و متامدرنیسم وجود دارد. ابزار ثبت و نگهداری اطلاعات در این پژوهش، فیش بوده است. نتیجه این پژوهش نشان می دهدکه رئالیسم جادویی می تواند به طور قابل توجهی به رشد فکری فراگیران، توسعه تفکر انتقادی و تقویت کاوشگری ذهن، همدلی، افزایش حساسیت های بین فرهنگی و درک عمیق تر از مسائل پیچیده فکری کمک کند.
This paper was conducted with the aim of analysis magical realism in the Metatmodernism approach in order to provide its implications in creating intellectual exploration and empathy. The main components of metamodernism include oscillation, magical realism, neo-romanticism, "As If" thinking and pragmatism. Although the use of magical realism predates metamodernism, this literary genre is now associated with neo-romanticism and metamodernism. This literary approach, as a mixture of imagination and reality, is considered one of the effective components of metamodernism. Considering the importance of this component in the approach of metamodernism, this research has analyzed magical realism in the approach of metamodernism in order to provide its implications creating intellectual exploration and empathy. The method of this research is of qualitative type and its library studies are conducted using the content analysis research method. Also, there is a research community, relevant and accessible documents and articles in the field of magical realism and metamodernism. The tool for recording and maintaining information in this research was the fiche. The result of this research shows that magical realism can significantly help the growth of learners, promote critical thinking and intellectual exploration, empathy, intercultural sensitivity and a deeper understanding of complex issues. .
- پرنیان، موسی، الماسی، عطا، و سیدی تبار، محمد زاهد. (1393). رئالیسم جادویی و افسانههای عامة کردی (با تکیه بر کتاب چیروک). فصلنامه علمی پژوهشی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
- ثروت، منصور (1390) . آشنايي با مکتبهاي ادبي، تهران: سخن، چاپ سوم.
- رجبی، اکرم، صدرایی، رقیه و فرزاد، عبدالحسین (1400). بررسی تطبیقی مولفههای رئالیسم جادویی رمانهای قلمرواینعالم و قرنروشنفکری کارپانتیه و روزگارسپریشده مردمسالخورده دولتآبادی. پژوهش ادبیات معاصر جهان, 26(2), 856-890.
- زبان¬دان، مصطفی و میرزا محمدی، محمدحسن (1402). متامدرنیسم و تعلیم و تربیت، چاپ اول، تهران، ماهواره.
- شمیسا، سیروس (1390)، مکتب های ادبی، چاپ سوم، تهران: قطره.
- خاقانی اصفهانی، محمد؛ ابن الرسول، سیدمحمدرضا & صادقی، رقیه (1394). تحلیل تطبیقی کاربست رئالیسم جادویی در دو رمان «حارس المدینة الضائعة» و «کولی کنار آتش». کاوش نامه ادبیات تطبیقی, 5(17), 51-74. - فرزاد، عبدالحسین. در نقد ادبی. چاپ چهارم، تهران: قطر، 1381.
- قاسمی پور، قدرت، جوکار، منوچهر، و شیروانی، مرضیه. (1399). زمینه های روی آوری نویسندگان ایرانی به رئالیسم جادویی. ادبیات پارسی معاصر، 10(2 )، 273-294.
- نظری بقا، کاظم، و درگاهی، اصغر. (1394). تحلیل عنصر صدا در آثار غلامحسین ساعدی. همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران.
- ناظمیان، رضا و گنجیان خناری، علی و اسپرهم، داوود و شادمان، یسرا،1393،بررسی گزاره های رئالیسم جادویی در رمانهای«عزاداران بیل» غلامحسین ساعدی و «شبهای هزار شب» نجیب محفوظ، ادب عربی ، 6 (2)، 157-178
- ورمقانی، آمنه، سلطانی کوهبنانی، حسن و ذبیحی، رحمان. (1401). بررسی بازتاب هایی از رئالیسم جادویی در حکایت های «مجالس عتیقی تبریزی». متن پژوهی ادبی, 26(94), 145-170.
- Abramson, S. (2015). “Ten Basic Principles of Metamodernism,” Huffington Post, April 27. http://www.huffingtonpost.com/seth-abramson/ten-key-principles-in-met_b_7143202.html
- Adler, A. (1963). The Problem Child: The Lifestyle of the Difficult Child as Analyzed in Specific Cases (Vol. 228). Capricorn Books."A discussion about magical realism", - Arghode, V., Yalvac, B., & Liew, J. (2013). Teacher empathy and science education: A collective case study. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 9(2), 89-99.[ google scholar ] - Barton, G., and Garvis, S. (Eds.). (2019). Compassion and Empathy in Educational Contexts. Palgrave Macmillan.
- Barnes, A., and Thargard, P. (1997). Empathy and analogy. Ontario: University of Waterloo.
- Brown, L. (1993), The New Shorter Oxford English Dictionary. New York: Oxford University Press.
- Brabencová, L. (2011). Different concepts of magic (al) realism in selected works by Graham Swift.
- Blystad, Ø. (2023). Magical Realism in the ESL Classroom: Democracy, Citizenship and The Famished Road (Master's thesis, Inland Norway University).
- Boehmer, E. (1995). Colonial and Post Colonial Literature.
- Bouton, B. (2016). Empathy Research and Teacher Preparation: Benefits and Obstacles. SRATE Journal, 25(2), pp. 16-25.
- Bortolussi, M., & Dixon, P. (1996). The effects of formal training on literary reception. Poetics, 23(6), 471-487
- Bowman, S., Salter, J., Stephenson, C., & Humble, D. (2022). Metamodern sensibilities: toward a pedagogical framework for a wicked world. Teaching in Higher Education, 1-20.
- Bowers, Maggie Ann (2004) Magic(al) Realism London: Routledge.
- nCronin, C., & MacLaren, I. (2018). Conceptualising OEP: A review of theoretical and empirical literature in open educational practices. Open Praxis, 10(2), 127-143. https://doi.org/10.5944/ openpraxis.10.2.825
- Chanady, A. B. (2019). Magical realism and the fantastic: Resolved versus unresolved antinomy. Routledge.
- Coulter, C. (2020). A Diffractive Story. Qualitative Inquiry, 26(10), 1213-1221. https://doi.org/10.1177/1077800420939207
- Cooper, B. (2011). Empathy in Education: Engagement, Values and Achievement. London: Bloomsbury Publishing.
- Davis, M. H. (1983). Measuring individual differences in empathy: Evidence for a multidimensional approach. Journal of Personality and Social Psychology, 44(1), 113-126.
- Dilek, E. D. (2011). From Legend to Magical Realism. MILLI FOLKLOR, (91), 204-209
- Enchantments, O. (2004). Magical Realism and the Remystification of Narrative. Nashville.
- Eisenberg, N., & Liew, J. (2009). Empathy. In R. A. Shweder, T. R. Bidell, A. C. Dailey, S. D. Dixon, P. J. Miller, & J. Modell, (Eds.), The child: An encyclopedic companion (pp. 316-318). Chicago: University of Chicago Press.
- Eisenberg, N., & Strayer, J. (1987). Critical issues in the study of empathy. In N. Eisenberg & J. Strayer (Eds.), Empathy and its development (pp. 3-13). New York: Cambridge University Press.
- Franzese, P. A. (2016). The Power of Empathy in the Classroom. Seton Hall L. Rev., 47, pp. 693-716.
- Harper, H. (2018). Management in further education: Theory and practice. Routledge
- Hesten, S. (1995), The Construction of an Archive (on Heathcote). Lancaster: Lancaster University Press.
- Hegerfeldt, Anne C. 2005. Costerus NS, Volume 155: Lies that Tell the Truth: Magic Realism Seen through Contemporary Fiction from Britain. Amsterdam: Rodopi.
- Hicken, S. (2018). Rapping in the clouds: Shifting identities and metamodern tendencies in internet hip-hop. Erişim https://scholar. colorado. edu/concern/articles/jq085k57m
- Hoffman, M. L. (2001). Empathy and moral development: Implications for caring and justice. Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.
- Kanishk, (2023) "Intellectual Exploration: Navigating the Vast Ocean of Knowledge". https://stoicsense.com/2023/10/21/intellectual-exploration/.
- Jeffrey, D. I. (2019). Exploring Empathy with Medical Students. Switzerland: Springer International Publishing.
- Jalongo, M. R. (2014). Teaching Compassion: Humane Education in Early Childhood. Dordrecht: Springer
- Jungic, V. (2021). Mathematics and Magic Realism: A Study of" The Raven Legend". Journal of Humanistic Mathematics, 11(2), 5-17.
- Jiménez, J. M. (2017). Compassion vs. Empathy: Emotional leadership can be exhausting, but compassionate leadership doesn’t have to be. Retrieved from: https://www.thriveglobal.com/stories/9842-compassion-vs-empathy
- Peterson, A. (2017). Compassion and Education Cultivating Compassionate Children, Schools and Communities. London: Palgrave Macmillan.
- Pamungkas, O., Hastangka, H., Suprapto, S., Mastiyah, I., Purwoko, D., Zuhra, F., & An-Nahidl, N. (2023). Discovering the Value of Education in a Fantastical World: An Exploration of Magical Realism in a Contemporary Novel. International Journal of Society, Culture & Language, 11(3), 72-86. doi: 10.22034/ijscl.2023.2008386.3115
- Yarova, Aliona (2021). Narrating Humanity : Children's Literature and Global Citizenship Education. Dissertation, Malmö University
- Lina Rojas Narváez, 2023: ISSN 2500-7742 | www.revistaelastrolabio.com astrolabio@campestre.edu.co
- Lyons, R. C. (2017). Magical Realism Fosters Creativity to Innovation. - Maia, G. L. (2016). Alumbrar-se: realismo mágico e resistência às ditaduras na América Latina. ANAMORPHOSIS - Revista Internacional De Direito E Literatura, 2(2), 371–388. https://doi.org/10.21119/anamps.22.371-388.
- Mambrol, N. (2017). Postcolonial Magical Realism. https://literariness.org/2017/10/24/postcolonial-magical-realism./
- Margolin, I. (2013). Expanding Empathy through Dance. In B. White and T. Constantino (Eds.), Aesthetics, empathy and education (pp. 83–98). N. Y.: Peter Lang Publishing.
- McHale, Brian. 1992. Constructing Postmodernism. London and New York: Routledge.
- Meyers, S., et. al. (2019). Teacher Empathy: A Model of Empathy for Teaching for Student Success. College Teaching, 67(3), pp. 160-168
- Noddings, N. (1986), Caring: A Feminine Approach to Ethics and Moral Education. C. A.: University of California Press.
- Rajabi, Ayyub., Azizi, Majid., & Akbari, Mehrdad. (2020). Magical realism: The magic of realism. Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, 12(2), 1-13.
- Roh, F. (1925). Magic Realism: Post-Expressionism. Der Cicerone.
- Rogers, C. R. (1975). Empathic: An Unappreciated Way of Being. The Counselling Psychologist, 5(2), pp. 2-10.
- Sasser, K. A., & Mariboho, R. (2020). Pedagogical Magic: Magical Realism’s Appeal for the Twenty-First-Century Classroom. The Palgrave Handbook of Magical Realism in the Twenty-First Century, 557-576.
- Singer, T., and Klimecki, O. (2014). Empathy and Compassion. Current Biology, 24(18), pp. 875–878.
- Suma, H. P. (2018). Magical Realism: Fascinating world of evolving imagery.
International Journal of Creative Research Thoughts (IJCRT), 6(4), 381-390. - Tindle, D. (2007). The Magic of Everyday Things: Magic Realism in the Works of Joanne Harris. Northumbria University, September.
- Tettegah, S., & Anderson, C. J. (2007). Pre-service teachers’ empathy and cognitions: Statistical analysis of text data by graphical models. Contemporary Educational Psychology, 32, 48-82.
- Turner, L. (2011). Metamodernist // Manifesto. Retrieved from http://www.metamodernism.org (in English)
- Grant, David. Realism: The New Critical Idiom Series. London: Methuen.1970.
- Vielma, S. (2015). Magical realism and children's magical way of knowing in David Almond's Skellig and Heaven Eyes (Master's thesis). - Vermeulen, T., & Akker, R. V. D. (2010). Notes on Metamodernism. Journal of Aesthetics & Culture, 2(1), 1-14
- van den Akker, R., Gibbons, A., and Vermeulen, T. (eds) (2017) Metamodernism: Historicity, Affect, and Depth after Postmodernism, Rowman & Littlefield ....
- Waldron, K. (2023). Magical Multi-Culti Yellow Brick Road Realism: Using Imagination to Find Reality.
- Walsh, W., & Le Guin, U. (1995). I am a woman writer; I am a western writer: an interview with Ursula Le Guin. Kenyon Review, 192-205
- Wiggins, G. and McTighe, J. (2005). Understanding by design (2nd Ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development ASCD.
- Zamora, L. P., & Faris, W. B. (Eds.). (1995). Magical realism: Theory, history, community. Duke University Press.