واکاوی نظریات فلسفی گابریل مارسل و چگونگی تاثیر و به کارگیری آن در ایجاد مهارت جراتمندی توسط معلم
محورهای موضوعی : تاریخ و ماهیت رشته فلسفهٔ تعلیموتربیت، مکاتب و رویکردهای فلسفهٔ تعلیموتربیت قدیم و جدید ،تاریخ اندیشه و عمل تربیتی (سیاستها، برنامهها، اقدامات و...) مفاهیم، گزارهها و نظریههای تربیتی آراء مربیان و فیلسوفان تربیتی روششناسی پژوهشهای تربیتی انواع تربیت مسائل تعلیموتربیت ایران و جهان برنامه درسی و آموزش در رشتههای گوناگون
1 - دانشگاه خوارزمی تهران
کلید واژه: نظریات فلسفی, گابریل مارسل, جراتمندی, معلم,
چکیده مقاله :
مقالهی حاضر با هدف فهم چگونگی تاثیر و به کارگیری نظریات فلسفی گابریل مارسل در ایجاد مهارت جراتمندی توسط معلم و با روش استنتاجی_تحلیلی انجام گرفته است.براساس یافتهها؛در نظریه تعمق ثانویه؛نداشتن نگاه عمودی و منفعتگرایانه و به رسمیت شناختن هویت و فردیت فراگیر؛در نظریه مسئله و راز؛ همدلی آگاهانه و نسبت به رشد و تعالی فراگیر،وفادارانه و مسئولانهعمل نمودن؛در نظریه بودن و داشتن؛عدم نگرش ابزاری و مبتنی بر سلطهگری و سلطهپذیری در فرآیند یاددهی_یادگیری؛شکلدادن ارتباطی عاطفی توام با محبت،اعتماد و منجر به تعهد برای همراهی سخاوتمندانه با فراگیر؛در نظریه آمادگی و در دسترس بودن؛برقراری ارتباط با فراگیر بعنوان فردی ارزشمند و آزاد،در اختیار او بودن از روی میل و عشق و تلاش مداوم برای مبارزه با موانع تحقق این مهم،لازمه و زمینهساز مهارت جراتمندیست.درجمع،علاوه بر نوع نگرش اخلاقی و رفتار معلم بعنوان الگویی تاثیرگذار در ارتباط با فراگیر،آموزش و نهادینهسازی نکات بیان شده،منوط به مهارت و توانمندی علمی معلم،جهت طراحی و بکارگیری اصولی و پیگیرانه برنامهها،روشها، محتوا و تکالیف چالشبرانگیز و فعالانه و پیوند دادن آن با واقعیات زندگی فراگیر به واسطه تمرینهای ذهنی و عملی میباشد.تمرینهایی که فراگیر را با چرایی،چگونگی،چالشها و پیامدهای هر نوع ارتباط آشنا نموده و به واسطه ایجاد آگاهی شناختی و عاطفی، زمینهای برای ایجاد و تقویت رفتار جراتمندانه ایجاد مینماید
The present article aims to understand how Gabriel Marcel's philosophical theories influence and are applied in developing the skill of assertiveness by teachers and has been done a deductive-analytical method.Based on the findings,In the theory of secondary reflection; not having a vertical and utilitarian perspective, and it recognizes the identity and individuality of the learner, In the theory of problem and mystery; conscious empathy and To act faithfully and responsibly towards the growth and excellence of the learner,In the theory of being and having;not having an instrumental perspective based on domination and submissiveness in the teaching-learning process,Forming an emotional relationship based on love,trust,and leading to a commitment to generously support the student,In the theory of readiness and availability;establishing communication with the learner as a valuable and free individual,Being at his/her disposal out of desire and love, and the continuous effort to overcome the obstacles to achieving this important goal;is The prerequisite and predisposing for the skill of Assertiveness. In summary, in addition to the type of ethical perspective and behavior of the teacher in relation to the learner, the teaching and institutionalization of the mentioned points depend on the teacher's scientific skill and ability in designing and implementing challenging and actively programs, methods, content, and assignments, as well as connecting them to the realities of the learner's life through mental and practical exercises.
افخمیاردکانی،محمدعلی(1386).تبیین¬ روشهای تربیت اجتماعی در نهج البلاغه.فصلنامه نهج البلاغه، 2(4).
ایمانی،محسن(1366).تربیت اجتماعی. فصلنامه تربیت،6(3).
بیشاپ،سو(1949).مهارت جرات¬ورزی و قاطعیت.ترجمه آسایش،محمدحسن(1365).تهران پندار قلم.
برکو،ری¬ام؛ولوین،اندرو؛ولوین،دارلین(1378)، مدیریت ارتباطات:فردی و عمومی.ترجمه اعرابی،ترجمه محمدو ایزدی،داوود، تهران: دفتر پژوهش¬های فرهنگی.
بوخنسکى، ا.م (1379)، فلسفه معاصر اروپائى، ترجمه شرف الدین خراسانى، تهران:نشر علمى و فرهنگى
ترینور، برایان(1347).گابریل¬مارسل،ترجمه حسینی،حسین.تهران:ققنوس
حاجی¬حسینی، مهرداد؛ شیخ آبادي، عبداله؛پیر ساقی، فهیمه؛بشیرپور، مهراب(1390).پیش¬بینی گرایش به اعتیاد بر اساس میزان پرخاشگري و ابراز وجود در دانشجویان. فصلنامه علمی اعتیاد پژوهی،5(20).
حاج امینی، زهرا؛ اجلی، امین؛فتحی آشتیانی، علی؛عبادی، عباس؛دیبانی، مارال و دلخوش، مرجان(1387).بررسی تاثیر آموزش مهارت¬های زندگی بر واکنش هیجانی نوجوانان،مجله علوم رفتاری،2(3).
حاتمی¬فرد،سیروس،کافی،سیدموسی وخوش¬روش،وحید(1390).اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و مهارت ابراز وجود والدین برمیزان سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی فرزندان آنان.نشریه فرهنگ مشاوره و روان¬درمانی،2(7).
رشیدی¬نسب،طناز؛شامحمدی،رستم؛حمزئیان،عظیم(1401).مقایسه¬ی رابطه¬ی عقل جزوی و کلی از دیدگاه مولانا با تفکر اولیه و ثانویه از دیدگاه گابریل مارسل.مجله اندیشه دینی ،3(83).
طباطبایی،محمد حسین(1360).روابط اجتماعی در اسلام،ترجمه حجتی کرمانی.تهران:بعثت.
کوئن،بروس(1387).مبانی جامعه شناسی.ترجمه توسلی، غلام¬عباس و فاضل،رضا.تهران:سمت.
کاپلستون،فردریک چارلز(1361).فلسفه معاصر(بررسى¬هایى در حصول¬گرایى منطقى و مذهب اصالت وجود)، ترجمه حلبى، علی اصغر.بى¬جا:نقش جهان.
کین،سم(1381).گابریل مارسل.ترجمه مصطفى ملکیان.تهران:نگاه معاصر.
مارسل،گابریل(1392).بودن و داشتن ،ترجمه فراهانی،صدیقه.تهران:پارسه.
مارسل، گابریل (1382)، فلسفه اگزیستانسیالیسم، ترجمه شهلا اسلامى، تهران:نگاه معاصر.
میرزایی،زینب(1400).مهارت¬های زندگی.تهران:امید سخن
مصلح، على¬اصغر(1384).تقریرى از فلسفه¬هاى اگزیستانس.تهران:پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى
مک کوارى، جان(1377).فلسفه وجودى، ترجمه حنایی کاشانی،محمدسعید.تهران:هرمس
نیک¬گوهر، عبدالحسین(1369).مبانی جامعه شناسی.چاپ دوم.تهران: رایزن
نیسی،عبدالکاظم؛شهنی ییلاق،منیجه(1380).تأثیر آموزش ابزار وجود بر ابراز وجود، عزت نفس، اضطراب اجتماعی و بهداشت روانی دانش¬آموزان پسر مضطرب اجتماعی دبیرستانی شهرستان اهواز.مجله علوم تربیتی و روانشناسی،8( 2)
نادری، فرخ؛ برومند نسب، مسعود؛ ورزنده، مهتاب(1388).تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر اضطراب و ابراز وجود دانش آموزان دبیرستانی شهرستان بهبهان.مجله یافته¬های نو در روانشناس،2(7)
وال، ژان؛ورنو، روژه (1372).نگاهى به پدیدارشناسى و فلسفه¬هاى هست بودن، ترجمه مهدوى، یحیی.تهران:خوارزمى
Resources
Asrowi,A,Barida,M.(2013) The Effectiveness of Asserive Training to Increase the Communication Skills of High School Students in Surakarta. DijeQueNo(1)
Anghel,I,O,Jitaru,O.(2019).STRATEGIES OF ASSERTIVECOMMUNICATION IN THE TEACHING PROFESSION, EDU WORLD The 8 International Conference, European proceeding s of Social & Behavioural Science/ https://doi.org/10.15405/epsbs /ISSN: 2357-1330
Postolati,E(2017). ASSERTIVENESS: THEORETICAL APPROACHES AND BENEFITS OF ASSERTIVE BEHAVIOUR,,Journal of Innovation in Psychology, Education and Didactics. 21(1) .83-96
Moss, J., Firebaugh, M ., Frederick,H ., Morgan,S & Carmel.(2022).Assertiveness, Self-Esteem, and Relationship Satisfaction.International Journal of Arts and Social Science,4(2),2581-792. www.ijassjournal.com
Sarkova,M.,Bacikova-Sleskova,M.,Orosova1,O.,Geckova,A., Katreniakova,Z., Klein,D ., den Heuve,W v & van Dijk, J p.(2013).Associations between assertiveness, psychological well-being, and self-esteem in adolescents .Journal of Applied Social Psychology, 43(1).
SAMFIRA,E M.(2020).ASSERTIVE COMMUNICATION SKILLS IN UNIVERSITIES. journal plus education,1(1).
Rakos,R.(1991).Assertive behavior:Theory, research, and training.Taylor & Frances,Routledge
Smith, M.(1985).When I say no, I feel guilty. New York: Bantam Books.
Tanck,R..,Robbins,P.(1979).Assertiveness, locus of control and coping behaviours to diminish tension. Educational Gerontology.43(4), 396-400. doi: 10.1207/s15327752jpa4304_11
Wolpe, J (1958).Psychotherapy by Reproach Inhibition. Stanford University Press:California.