بررسی مفهوم عاملیت کودک در بستر دو رویکرد کودک به مثابه کنشگر اجتماعی و نظریه انسان عامل و اشارات تربیتی آن برای مربیان اوان کودکی
محورهای موضوعی : تاریخ و ماهیت رشته فلسفهٔ تعلیموتربیت، مکاتب و رویکردهای فلسفهٔ تعلیموتربیت قدیم و جدید ،تاریخ اندیشه و عمل تربیتی (سیاستها، برنامهها، اقدامات و...) مفاهیم، گزارهها و نظریههای تربیتی آراء مربیان و فیلسوفان تربیتی روششناسی پژوهشهای تربیتی انواع تربیت مسائل تعلیموتربیت ایران و جهان برنامه درسی و آموزش در رشتههای گوناگون
1 - دانشگاه بوعلی سینا
کلید واژه: عاملیت در دوران کودکی, مربیان کودکستانها, اوان کودکی,
چکیده مقاله :
طبق تحقيقات انجام گرفته، معلم از با نفوذترين ومحبوبترين افرادي است كه بر روي شاگردانش ميتواند تأثير بگذارد و اين تأثيرگذاري در سنين پايينتر بویژه در سالهای آغازین بیشتر است. این تأثیرگذاری قبل از هر چیز در گرو نگاه معلم به کودک و اعمال آن نگاه در جزء جزء فرایند تربیت است. یکی از جدیدترین نگاه ها به کودک در تحقیقات تربیتی اوان کودکی، نگاه به کودک به مثابه فرد عامل است. این پژوهش با هدف تبیین مفهوم عاملیت در دوران کودکی و اشارات تربیتی آن برای مربیان کودکستانها انجام شد. برای این منظور، از روش توصیفی-تحلیلی و تحلیلی-استنباطی استفاده شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که مفهوم عاملیت از منظرهای مختلف فلسفی، جامعهشناختی، و روانشناسی دارای معانی متفاوت است. علاوه بر این، عاملیت در دوران کودکی با مفهوم عاملیت در بزرگسالی، متفاوت است. نیز مفهوم عاملیت در کودکی با طیفی از ویژگیها نظیر؛ «آزادی»، «متفکر»، «انجام دهنده»، «مشارکت کننده» بودن مشخص شد. نیز به شنیدن صدای کودک با روشهای مختلف توسط مربیان، ادراک چشم انداز آنان به محتوا و محیط بهعنوان پیشنیاز یادگیری، اولویت تجربه زیسته کودکان و مشارکت آنان در امور مربوط به خود و تأثیرگذار بر زندگیشان، همکاری با مربی و معلم در فرایند تربیت مانند؛ فرایند یاددهی-یادگیری، ارزشیابی، تنظیم و طراحی محیط آموزشی جهت تقویت و پرورش ظرفیت عاملیت کودکان تأکید شد.
According to the research, the teacher is one of the most influential and popular people who can influence his students, and this influence is more in the younger years, especially in the early years. First of all, this influence depends on the teacher's view of the child and the application of that view in each part of the education process. One of the most recent views on the child in early childhood educational research is the view on the child as an agent. This research was done with the aim of explaining the concept of agency in childhood and its educational implications for kindergarten teachers. For this purpose, descriptive-analytical and analytical-inferential methods were used. Research findings show that the concept of agency has different meanings from different philosophical, sociological, and psychological perspectives. Also, the concept of agency in childhood with a range of features such as; Being "free", "thinker", "doer", "participator" was defined. as well as listening to the child's voice in different ways by educators, understanding their perspective on content and environment as a prerequisite for learning, prioritizing children's lived experience and their participation in matters related to themselves and affecting their lives, cooperating with educators and teachers in the education process, such as; The teaching-learning process, evaluation, adjustment and design of the educational environment were emphasized in order to strengthen and nurture the agency capacity of children
- Abebe, T. (2019). Reconceptualising children’s agency as continue and interdependence. Journal of Social Science, 8 (81), 1-16.
- Corsaro, W.A. (2005). Collective action and agency in young children’s peer cultures. In studies in modern childhood: society, agency, culture. J. Qvortup (Ed.). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
- Pufall, P. B., & Unsworth, R. P. (2004). The imperative and the process for rethinking childhood. In rethinking childhood. P. B. Pufall & R. P. Unsworth (Eds.). New Brunswick, Canada: Rutgers University Press, 1-21
- O’Connor, T .G., & Scott, S .B.C. (2007). Parenting and outcomes for children. Kings College London.
- Samuelsson Pramling, I., Sheridan, S., & Williams, P. (2006). Five preschool curriculum comparative perspective. International Journal of Early Childhood, 38 (1), 11-30.
- Smith, A. B. (2002). Interpreting and supporting participation rights: contributions from sociocultural theory, International Journal of Children’s Right, 10 (1), 73–88.
- Smith, A. B. (2007a). Children and young people’s participation, rights in education. International Journal of Children’s Rights, 15, 147–164
- Smith, A. B. (2007b). Children as social actors an introduction. International Journal of Children's Rights 15, 1-4
- Smith, A. B. (2007c). Children's rights and early childhood education; Links to theory and advocacy. Ustralian Journal of Early Childhood, 32 (3), 1-8.
- Smith, A. B., Duncan, J., & Marshall, K. (2005). Children’s perspectives on their learning: exploring methods. Journal of Early Child Development and Care. 175 (6), 473–487.
- Sorin, R. (2005). Changing images of childhood- reconceptualising early childhood practice. Australia International Journal of Transitions in Childhood, 1, 12-21.
- Stegelin, D. A. (2003). Application of the Reggio Emilia approach to early childhood science curriculum. Early Childhood Education Journal, 30 (3): 163-169.
- Thomas, N. (2007). Towards a Theory of children’s participation. International Journal of Children’s Rights, 15: 199-218.
- The High Scope preschool curriculum, High Scope educational research foundation, Highscope.org. Retrieved from https://highscope.org/hs-curriculum
- Thulin, S., & Jonsson, A. (2014). Child perspectives and children’s perspectives – a concern for teachers in preschool. Educare, 2, 13-37.
- Vygotsky, L. (1930). Mind in society. Harvard University Press.