پژوهش روایی در علوم تربیتی
محورهای موضوعی : تاریخ و ماهیت رشته فلسفهٔ تعلیموتربیت، مکاتب و رویکردهای فلسفهٔ تعلیموتربیت قدیم و جدید ،تاریخ اندیشه و عمل تربیتی (سیاستها، برنامهها، اقدامات و...) مفاهیم، گزارهها و نظریههای تربیتی آراء مربیان و فیلسوفان تربیتی روششناسی پژوهشهای تربیتی انواع تربیت مسائل تعلیموتربیت ایران و جهان برنامه درسی و آموزش در رشتههای گوناگون
1 - دانشگاه تهران
کلید واژه: پژوهش روایی, علوم تربیتی, نگاهی انتقادی,
چکیده مقاله :
کتاب Engaging in a Narrative Inquiryکه در سال 2022 توسط دکتر جین کلندینین ، استاد بازنشسته دانشگاه آلبرتای کانادا، به چاپ رسیده، توسط دکتر محمود مهرمحمدی، تحت عنوان «پژوهش روایی در تعلیم و تربیت» به فارسی ترجمه شده است. نویسنده موضعی مبناگرایانه دارد، به این معنا که کیفیت پژوهش روایی را ناشی از مبنای فلسفی پژوهشگر میداند. موضع خود نویسنده، پراگماتیسم دیویی است. وی با تکیه بر نگرش ارتباطی دیویی که آن را در مقابل رویکرد استعلایی قرار میدهد، در هستی شناسی، معرفت شناسی و ارزش شناسی، بنا را بر ارتباط میگذارد و پژوهش روایی را متناسب با آن تبیین میکند. به نظر نویسنده، روایت برحسب سه عنصر زمان، مکان و شرایط اجتماعی شکل میگیرد و روایت پژوهی در بستر بازگویی مداوم روایتها همواره در معرض دگرگونی است. مهم در روایت پژوهی، نتایج کارآمد در حل مسأله است. جنبههایی از دیدگاه نویسنده، جای چندوچون دارد. از جمله، تقابل ارتباط و استعلا در هر سه بعد فلسفی آن، قابل نقد است؛ جایگاه حقیقت در روایت پژوهی وی خالی است و به کارآمدی کاهش یافته؛ و سرانجام، روایت جمعی در این کتاب، مورد توجه قرار نگرفته و تنها به شرایط اجتماعی روایت فرد تمرکز صورت گرفته است. در ادامه شرح بیشتری بیان خواهد شد
The book Engaging in a Narrative Inquiry, that published in 2022 by Dr. Jane Clendenin, professor emeritus at the University of Alberta, Canada, has been translated into Persian by Dr. Mahmoud Mehrmohmmadi under the title "Narrative Research in Education." The author takes a foundationalist stance, meaning that he sees the quality of narrative research as stemming from the researcher's philosophical foundation. The author's own position is Deweyian pragmatism. Relying on Dewey's relational approach, which he contrasts with the transcendental approach, he bases his ontology, epistemology, and value theory on relationalism and explains narrative research accordingly. In the author's opinion, narrative is formed in terms of three elements: time, place, and social conditions and narrative research is always subject to change in the context of continuous retelling of narratives. What is crucial is that the results be effective in solving problems. Some aspects of the author's perspective are controversial. Among them, the opposition of relation and transcendence in all three of its philosophical dimensions is subject to criticism; the place of truth in his narrative research is empty and reduced to efficiency; and finally, the collective narrative is not considered in this book and only the social conditions of the individual narrative are focused on.
Eisner, E. (1995). What artistically crafted research can help us to understand about schools, Educational Theory 45 (1); 1-7. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.1995.00001.x
Cizek, Gregory (1995). Crunchy Granola and the hegemony of the narrative. Educational Researcher 24 (2), 26-28. https://doi.org/10.3102/0013189X024002026.
Rescher, Nicholas (1987). Scientific Realism; Dordrecht: D. Reldel.
Wittgenstein, L. (1922). Tractatus Logico-Philosophicus; London: Routledge and Kegan Paul.