From Wandering Art to Social and Transformative Art: A Perspective on Teacher Art Education in Light of Maxine Greene's Educational Philosophy
Subject Areas :
sadeq keshavarzian
1
*
,
khosrow Bagheri
2
,
MAHMOUD MEHRMOHAMMADI
3
,
narges sajadeh
4
,
Afsaneh Abdoli
5
1 -
2 - University of Tehran
3 - Department of Education, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Iran
4 - University of Tehran
5 - Assistant Professor of Philosophy of Education, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University,Lorestan, Iran.
Keywords: Art, Art Education, Educational Philosophy, Maxine Greene, Iranian Teachers.,
Abstract :
Art education for Iran’s teachers in the schooling system—and the lack of a fitting philosophical foundation for it—remains problematic. Using an analytical–inferential method, this study examines Maxine Greene’s works to outline a perspective for art education for Iran’s teachers. The analysis shows that art can play three core roles in education: first, in the cognitive domain, it opens new horizons and cultivates the social imagination; second, in the moral domain, it fosters wide-awakeness, sensitivity to the situation of the other, and intersubjectivity; and third, in the practical domain, it provides a basis for social action and engagement in transforming the prevailing conditions. On this basis, an arts-centered curriculum should rest on sustained interaction among a philosophy of education, aesthetic experience, and moral responsibility. The practical implication is that teachers, grounded in such a foundation, can design transformative learning opportunities. Future research can investigate mechanisms for translating this philosophical outlook into teacher-education programs and into educational and curricular strategies.
• باقری، خسرو(1399). عاملیت انسان: رویکردی دینی و فلسفی، تهران: کاوش.
• باقری، خسرو(1402). تربیت در افق عاملیت، تهران: کاوش.
• بوآل، آگوستو(1398). زیباییشناسی سرکوب شدگان، ترجمه نریمان پناهی، تهران: اختران.
• ذوالفقاریان، ملیحه؛ کیان، مرجان(1393). واکاوی تجارب معلمان زن در تدریس هنر در مدارس ابتدایی: یک پژوهش کیفی، فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، سال دوم، شماره 4.
• رضایی، منیره(1392). تربیت هنری در نظام آموزشی ایران، مطالعات فرهنگ – ارتباطات، سال چهاردهم، شماره 22، تابستان.
• رئوف، علی(1386). تربیت معلم و کارورزی، تهران: روان.
• زمانی دارانی، فاطمه(1396). مشکلات و محدودیتهای درس هنر دوره متوسطه اول از دیدگاه معلمان: یک پژوهش کیفی؛ مورد مطالعه شهرستان فریدن، اولین همایش بینالمللی و سومین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه تهران، اردیبهشت.
• شکوهی، غلامحسین(1397). مبانی و اصول آموزش و پرورش. مشهد: آستان قدس رضوی
• کومبز، جرالد آر؛ دنیلز، لو روی بی(1396). پژوهش فلسفی: تحلیل مفهومی. ترجمه خسرو باقری در: شورت، ادموند سی. روششناسی مطالعات برنامه درسی، ترجمه محمود مهرمحمدی و همکاران، تهران: سمت
• گودالیوس، ایوان؛ اسپیرز، پگ(1390). رویکردهای معاصر در آموزش هنر، ترجمه فرشته صاحب قلم، تهران: نظر.
• مهرمحمدی، محمود؛ کیان، مرجان(1397). برنامه درسی و آموزش هنر در آموزش و پرورش، تهران: سمت.
• نواب صفوی، مینا؛ دارپور، فاطمه و همکاران(1391). راهنمای درس هنر: برای معلمان پایههای اول، دوم، و سوم، دفتر تألیف کتب درسی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
• یاسمی، صدیقه؛ خمیس آبادی، فاطمه؛ کیان، مرجان(1393). تحلیلی بر جایگاه برنامه درسی هنر مبتنی بر سند ملی آموزش و پرورش، نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان شناسی، مرودشت، شرکت اندیشه سازان مبتکر جوان.
• Ayers, W. (1995). Social imagination: a conversation with Maxine Greene. International Journal of Qualitative Studies in Education, 8(4), 319–
328. https://doi.org/10.1080/0951839950080401 •
Biesta, G. (2017). Letting Art Teach. Netherlands: ArtEZ Press •
Eisner, Elliot, W. (1994). The Educational Imagination. 3rd ed, New York: McMillan Publishing Company • Eisner, E. W. (1999). Does Experience in the Arts Boost Academic Achievement? The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 72(3), 143–149. https://doi.org/10.1080/00098659909599615
•
Eisner, E. W. (2004). The arts and the creation of mind. New Haven, CT: Yale University Press. •
Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. New York: Seabury Press. •
Greene, M. (1973). Teacher as stranger: Educational philosophy for the modern age. Belmont, CA: Wadsworth Publishing Company •
Greene, M. (1978). Landscapes of learning. United Kingdom: Teachers College Press. •
Greene, M. (1988). The dialectic of freedom. New York and London. Teachers College Press. •
Greene, M. (1995a). Releasing the imagination: Essays on education, the arts, and social change. Jossey-Bass. • Greene, M. (1995b). Art and Imagination: Reclaiming the Sense of Possibility. The Phi Delta Kappan, 76(5), 378–382. http://www.jstor.org/stable/20405345
• Greene, M., Ayers, W., & Miller, J. L. (Eds.). (1998). A light in dark times: Maxine Greene and the unfinished conversation. Teachers College Press
•
Heidegger, M. (2010). Being and Time: A Revised Edition of the Stambaugh Translation. United Kingdom: State University of New York Press. • Kohli, W. (2018). Maxine Greene’s Concept of the Social Imagination. In: Smeyers, P. (eds) International Handbook of Philosophy of Education. Springer International Handbooks of Education. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-72761-5_16
•
Miller, J. (2021). Literature and the Arts as a Basis for Curriculum in the Work of Maxine Greene. Oxford Research Encyclopedia of Education. Retrieved 20 Jun. 2024, from https://oxfordre.com/education/view/10.1093/acrefore/9780190264093.001.0001/acrefore-9780190264093-e-1094
. •
Pinar, W. (Ed.). (1998). The passionate mind of Maxine Greene:" I am--not yet". Psychology Press. •
Priestly, M. , Biesta, G. , Robbinson,S.(2015). Teacher Agaency: An Ecological Approach, Bloomsbury Academic • Rezaei, Somaye(2015) Arts Education in Iran: An Interview with Khosrow Bagheri Noaparast, Arts Education Policy Review, 116:1, 51-56, DOI:10.1080/10632913.2015.970103
•
Smith, Ralph, A(1992). Problems for a Philosophy of Art Education, Studies in Art Education , Summer, Vol. 33, No. 4 • Smith, R. A. (2002). The New Pluralism and Discipline-Based Art Education. Arts Education Policy Review, 104(1), 11–16. (https://doi.org/10.1080/10632910209600034)
• Spector, H., Lake, R., & Kress, T. (2017). Maxine Greene and the pedagogy of social imagination: An intellectual genealogy. Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies, 39(1), 1–6. https://doi.org/10.1080/10714413.2017.1262150