The Reflective Mirror: Narrative and Its Application in the Experience of the "Other" in Educational Relationships: A Framework for Empathetic Teacher Training
Subject Areas :
1 -
Keywords: the Other, narrative, perspective, empathy, teacher training,
Abstract :
The educational relationship is a deep connection that relies on a teacher's perception of themselves, their students, and the nature of this relationship. Consequently, presenting philosophical insights during teacher training is of particular importance. However, the complexity of philosophical literature has resulted in the explicit presence of philosophy in these programs not being very successful. This paper, considering the initial necessity and acknowledging this failure, seeks to analyze the educational relationship and the role of "the other" within it, while introducing a new framework for expressing these philosophical insights.
Accordingly, we will first articulate "the other" and its role in the educational relationship through an analytical approach; next, we will elucidate the concept of narrative and its components. Finally, using an implicit derivation approach, we will present a framework that enables understanding the other from various characters' perspectives within a story. If we view the educational relationship as interactive, its realization involves the teacher understanding the student as the other and empathizing with them.
In the second step, among the elements of narrative, the point of view is highlighted as it allows the shifting between characters and enables us to adopt the viewpoints of different characters in the story. Thus, it has been concluded that a narrative-based educational framework centered on the element of point of view, which we have termed the reflective aspect of narrative, has been designed to enhance empathy and the capacity to understand the other by teachers.
آسابرگر، آرتور (1380). روایت در فرهنگ عامیانه، رسانه و زندگی روزمره. ترجمه محمدرضا لیراوی. تهران: انتشارات سروش.
ابراهیمی، احسان (1396). تبیین هستیشناسانه رابطه تربیتی معلم و شاگرد با الهام از اندیشه فلسفی لویناس. پایان نامه کارشناسی ارشد به راهنمایی نرگس سجادیه. تهران: دانشگاه تهران.
ابوت، اچ پورتر (1397). سواد روایت. ترجمه نیما م شرفی و رویا پورآذر. تهران: نشر اطراف.
احمدی، بابک (1380). ساختار و تأویل متن، تهران: نشر مرکز.
الیاس، جان (1395). فلسفه تعلیم و تربیت (قدیم و معاصر). ترجمه عبدالرضا ضرابی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
ایروانی شهین، شرفی محمدرضا، یاری دهنوی، مراد (1387). چرا معلمان به آموختن فلسفه تعلیم و تربیت نیاز دارند، فصلنامه تعلیم و تربیت، 93، 6-36.
باقري، خسرو (1390). دیالوگ معلم و فیلسوف تعلیم و تربیت، مجموعـه چکیـده مقـالات دومـین همـایش ملـی انجمن فلسفه تعلـیم و تربیـت ایـران. تهران: وزارت آموزش و پـرورش، پژوهشـگاه مطالعـات آمـوزش و پرورش.
باقری نوع پرست، خسرو (1398). گفتگوی معلم و فیلسوف.تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
باقری، خسرو، سجادیه نرگس، توسلی طیبه. (1389). رویکردها و روش های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
خبازی کناری، مهدی؛ سبطی، صفا (۱۳۹۵). چشم انداز فلسفه اخلاق لویناس در تعلیم و تربیت. ارائه شده در اولین همایش ملی اخلاق و جامعه ایرانی، ایران، تهران.
سجادیه، نرگس سادات (1401). تبارشناسی و تعلیم و تربیت، ویراست دوم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
سیمز، کارل (1400). پل ریکور. ترجمه محمدحسین خسروی. تهران: نشر کرگدن.
هاملین، د. و.(1376). فلسفه ملال آور تعلیم و تربیت؟! ترجمه خسرو باقری. در فلسفه تعلیم و تربیت معاصر. تهران: محراب قلم.
یاری دهنوی، مراد (1392). زیست نگاری و روایت فهم معلمان از نقش فلسفه تعلیم و تربیت در تحول عملکرد آنان. پژوهش نامه مبانی تربیت، 3(2)، 49-66.
Biesta, G. J. J. (2013). The Beautiful Risk of Education. Paradigm Publishers. Broudy, H. S. (1969). Philosophy of education an organization of topics and selected sources, supplement, 1969.
London: University of Illinois Press.
Carr, W. (2004). Philosophy and Education. Journal of Philosophy of Education, 38(1), 55-73. Connelly F. M and Clandinin D. J (1990). Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research, San Francisco:
Jossey-Bass Publishers, First Edition.
Cochran-Smith, M. (2024). The problem of teacher education, Journal of Teacher Education, 55(4), 295-299. Derrida, J. (2002). Writing and Difference, trans. Alan Bass, London and New
York: Routledge. Gadamer, H. G. (1979). Truth and method. trans. by W, Glen-Doepel, ed. by John Cumming and Garret Barden. New
York: Crossraod. Harper, D. (2024). narration. Online Etymology Dictionary. Retrieved July 20, 2024, from https://www. etymonline.
com/word/narration
Levinas, E. (2001). Existence and existents. (A. Lingis, Trans.). Pittsburgh, PA: Duquesne University Press.
Rimmon-Kenan, S. (2002). Narrative fictions: Contemporary poetics. New York: Routledge. Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the
professions. Jossey-Bass. Winch, C. (2012). For philosophy of education in teacher education. Oxford Review of Education, 38(3), 305-322.
https://doi.org/10.1080/03054985.2012.693299.