واکاوی رئالیسم¬جادویی در رویکرد متامدرنیسم به منظور ارائه دلالت¬های آن در ایجاد کاوش فکری و همدلی
محورهای موضوعی :مصطفی زبان دان 1 * , محمد حسن میرزامحمدی 2 , اکبر پناهی درچه 3
1 - آموزش و پرورش
2 - دانشگاه شاهد
3 - گروه آموزشی الهیات و تربیت اسلامی، دانشگاه فرهنگیان اصفهان
کلید واژه: رئالیسم جادویی, متامدرنیسم, تفکر انتقادی, همدلی, کاوش ¬فکری ,
چکیده مقاله :
این پژوهش، با هدف واکاوی رئالیسم جادویی در رویکرد متامدرنیسم و دلالتهای آن در ایجاد کاوش فکری و همدلی انجام شده است. مؤلفههای اصلی متامدرنیسم شامل نوسان، رئالیسم جادویی، تفکرگویی یا انگار، نئورمانتیسم و عملگرایی است. با وجودی که کاربرد رئالیسم جادویی از نظر قدمت، به قبل از متامدرنیسم میرسد ولی اکنون این راهبرد هنری به نئورمانتیسم و متامدرنیسم مربوط میشود. این رویکرد ادبی به عنوان آمیختگی تخیل و واقعیت یکی از مؤلفههای مؤثر متامدرنیسم محسوب میشود. با توجه به اهمیت این مؤلفه در رویکرد متامدرنیسم، این پژوهش، به واکاوی رئالیسم جادویی در رویکرد متامدرنیسم به منظور ارائه دلالتهای آن در ایجاد کاوش فکری و همدلی پرداخته است. این تحقیق از نوع کیفی و مطالعه آن کتابخانهای با استفاده از روش تحلیل محتوای متن است. جامعه پژوهش، اسناد و مقالههای مرتبط و در دسترس است. همچنین ابزار ثبت و نگهداری اطلاعات در این پژوهش، فیشبرداری است. نتیجه این پژوهش نشان میدهدکه رئالیسم جادویی میتواند به طور قابل توجهی به رشد فکری فراگیران، توسعه تفکر انتقادی و تقویت کاوشگری ذهن، همدلی، افزایش حساسیتهای بین فرهنگی و درک عمیقتر از مسائل پیچیده فکری کمک کند.
This research was conducted with the aim of analysis of magical realism in the Meta-modernism approach and looking for its educational implications in intellectual inquiry and empathy. The main components of Meta-modernism include oscillation, magical realism, neo-romanticism, "As If" thinking and pragmatism. Although the use of magical realism predates Meta-modernism, this literary genre is now associated with neo-romanticism and Meta-modernism. Literary approach, as a mixture of imagination and reality, is considered as one of the effective components of Meta-modernism. Considering the importance of this component, this research has analyzed magical realism in this approach in order to provide its implications for education. The method of this research is of qualitative type and its library studies are conducted using content analysis in relation to the relevant and accessible documents and articles. The result of this research shows that magical realism can significantly help learners in intellectual growth, critical thinking, intellectual inquiry, empathy, intercultural sensitivity, and a deeper understanding of complex issues
پرنیان، موسی؛ الماسی، عطاء؛ سیدیتبار، محمدزاهد (1393). رئالیسم جادویی و افسانههای عامه کردی (با تکیه بر کتاب چیروک)، فصلنامه علمی پژوهشی زبان و ادبیات فارسی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج. ثروت، منصور (1390). آشنايی با مکتبهای ادبی، چاپ سوم، تهران: سخن. رجبی، اکرم؛ صدرایی، رقیه؛ فرزاد، عبدالحسین (1400). بررسی تطبیقی مؤلفههای رئالیسم جادویی رمانهای قلمرو این عالم و قرن روشنفکری کارپانتیه و روزگار سپری شده مردم سالخورده دولتآبادی، پژوهش ادبیات معاصر جهان، 26(2)، 856-890. زباندان، مصطفی؛ میرزامحمدی، محمدحسن (1402). متامدرنیسم و تعلیموتربیت، چاپ اول، تهران: ماهواره. شمیسا، سیروس (1390). مکتبهای ادبی، چاپ سوم، تهران: قطره. خاقانیاصفهانی، محمد؛ ابنالرسول، سیدمحمدرضا؛ صادقی، رقیه (1394). تحلیل تطبیقی کاربست رئالیسم جادویی در دو رمان «حارس المدینة الضائعة» و «کولی کنار آتش»، کاوشنامه ادبیات تطبیقی, 5(17), 51-74. فرزاد، عبدالحسین. در نقد ادبی. چاپ چهارم، تهران: قطر، 1381. قاسمیپور، قدرت؛ جوکار، منوچهر؛ شیروانی، مرضیه (1399). زمینههای رویآوری نویسندگان ایرانی به رئالیسم جادویی، ادبیات پارسی معاصر، 10(2)، 273-294. نظریبقا، کاظم؛ درگاهی، اصغر (1394). تحلیل عنصر صدا در آثار غلامحسین ساعدی، همایش بینالمللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران. ناظمیان، رضا؛ گنجیانخناری، علی؛ اسپرهم، داوود؛ شادمان، یسرا (1393). بررسی گزارههای رئالیسم جادویی در رمانهای «عزاداران بیل» غلامحسین ساعدی و «شبهای هزار شب» نجیب محفوظ، ادب عربی، 6(2)، 157-178. ورمقانی، آمنه؛ سلطانیکوهبنانی، حسن؛ ذبیحی، رحمان (1401). بررسی بازتابهایی از رئالیسم جادویی در حکایتهای «مجالس عتیقی تبریزی»، متن پژوهی ادبی، 26(94)، 145-170. Abramson, S. (2015). “Ten Basic Principles of Metamodernism,” Huffington Post, April 27. http://www.huffingtonpost.com/seth-abramson/ten-key-principles-in-met_b_7143202.html Adler, A. (1963). The Problem Child, The Lifestyle of the Difficult Child as Analyzed in Specific Cases (Vol. 228). Capricorn Books."A discussion about magical realism". Arghode, V؛ Yalvac, B؛ Liew, J. (2013). Teacher empathy and science education, A collective case study, Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 9(2), 89-99. [google scholar]. Barton, G., and Garvis, S. (Eds.). (2019). Compassion and Empathy in Educational Contexts. Palgrave Macmillan. Barnes, A; Thargard, P. (1997). Empathy and analogy. Ontario: University of Waterloo. Brown, L. (1993). The New Shorter Oxford English Dictionary. New York: Oxford University Press. Brabencová, L. (2011). Different concepts of magic (al) realism in selected works by Graham Swift. Blystad, Ø. (2023). Magical Realism in the ESL Classroom: Democracy, Citizenship and The Famished Road (Master's thesis, Inland Norway University). Boehmer, E. (1995). Colonial and Post Colonial Literature. Bouton, B. (2016). Empathy Research and Teacher Preparation: Benefits and Obstacles, SRATE Journal, 25(2), pp. 16-25. Bortolussi, M; Dixon, P. (1996). The effects of formal training on literary reception, Poetics, 23(6), 471-487. Bowman, S; Salter, J; Stephenson, C; Humble, D. (2022). Metamodern sensibilities: toward a pedagogical framework for a wicked world, Teaching in Higher Education, 1-20. Bowers, Maggie Ann (2004) Magic(al) Realism, London: Routledge. Cronin, C; MacLaren, I. (2018). Conceptualising OEP: A review of theoretical and empirical literature in open educational practices, Open Praxis, 10(2), 127-143. https://doi.org/10.5944/ openpraxis.10.2.825. Chanady, A. B. (2019). Magical realism and the fantastic: Resolved versus unresolved antinomy, Routledge. Coulter, C. (2020). A Diffractive Story, Qualitative Inquiry, 26(10), 1213-1221. https://doi.org/10.1177/1077800420939207. Cooper, B. (2011). Empathy in Education: Engagement, Values and Achievement, London: Bloomsbury Publishing. Davis, M. H. (1983). Measuring individual differences in empathy: Evidence for a multidimensional approach, Journal of Personality and Social Psychology, 44(1), 113-126. Dilek, E. D. (2011). From Legend to Magical Realism, MILLI FOLKLOR, (91), 204-209 Enchantments, O. (2004). Magical Realism and the Remystification of Narrative, Nashville. Eisenberg, N; Liew, J. (2009). Empathy. In R. A. Shweder, T. R. Bidell, A. C. Dailey, S. D. Dixon, P. J. Miller, & J. Modell, (Eds.), The child: An encyclopedic companion (pp. 316-318). Chicago: University of Chicago Press. Eisenberg, N; Strayer, J. (1987). Critical issues in the study of empathy, In N. Eisenberg & J. Strayer (Eds.), Empathy and its development (pp. 3-13), New York: Cambridge University Press. Franzese, P. A. (2016). The Power of Empathy in the Classroom, Seton Hall L. Rev, 47, pp. 693-716. Harper, H. (2018). Management in further education: Theory and practice, Routledge Hesten, S. (1995). The Construction of an Archive (on Heathcote), Lancaster: Lancaster University Press. Hegerfeldt, Anne C. (2005). Costerus NS, Volume 155, Lies that Tell the Truth: Magic Realism Seen through Contemporary Fiction from Britain, Amsterdam: Rodopi Hicken, S. (2018). Rapping in the clouds: Shifting identities and metamodern tendencies, in internet hip-hop. Erişim https://scholar. colorado. edu/concern/articles/jq085k57m Hoffman, M. L. (2001). Empathy and moral development: Implications for caring and justice, Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press. Kanishk, (2023). "Intellectual Exploration: Navigating the Vast Ocean of Knowledge", https://stoicsense.com/2023/10/21/intellectual-exploration/. Jeffrey, D. I. (2019). Exploring Empathy with Medical Students, Switzerland: Springer International Publishing. Jalongo, M. R. (2014). Teaching Compassion: Humane Education in Early Childhood, Dordrecht: Springer Jungic, V. (2021). Mathematics and Magic Realism: A Study of" The Raven Legend", Journal of Humanistic Mathematics, 11(2), 5-17. Jiménez, J. M. (2017). Compassion vs. Empathy: Emotional leadership can be exhausting, but compassionate leadership doesn’t have to be, Retrieved from: https://www.thriveglobal.com/stories/9842-compassion-vs-empathy Peterson, A. (2017). Compassion and Education Cultivating Compassionate Children, Schools and Communities, London: Palgrave Macmillan. Pamungkas, O; Hastangka, H; Suprapto, S; Mastiyah, I; Purwoko, D; Zuhra, F; An-Nahidl, N. (2023). Discovering the Value of Education in a Fantastical World: An Exploration of Magical Realism in a Contemporary Novel, International Journal of Society, Culture & Language, 11(3), 72-86. doi: 10.22034/ijscl.2023.2008386.3115. Yarova, Aliona (2021). Narrating Humanity : Children's Literature and Global Citizenship Education, Dissertation: Malmö University Lina Rojas Narváez. (2023). www.revistaelastrolabio.com, astrolabio@campestre.edu.co: ISSN 2500-7742. Lyons, R. C. (2017). Magical Realism Fosters Creativity to Innovation. Maia, G. L. (2016). Alumbrar-se: realismo mágico e resistência às ditaduras na América Latina, ANAMORPHOSIS - Revista Internacional De Direito E Literatura, 2(2), 371–388. https://doi.org/10.21119/anamps.22.371-388. Mambrol, N. (2017). Postcolonial Magical Realism, https://literariness.org/2017/10/24/postcolonial-magical-realism. Margolin, I. (2013). Expanding Empathy through Dance. In B. White and T. Constantino, (Eds.), Aesthetics, empathy and education (pp. 83–98). N. Y: Peter Lang Publishing. McHale, Brian. (1992). Constructing Postmodernism, London and New York: Routledge. Meyers, S., et. al. (2019). Teacher Empathy: A Model of Empathy for Teaching for Student Success, College Teaching, 67(3), pp. 160-168
Noddings, N. (1986). Caring: A Feminine Approach to Ethics and Moral Education, C. A: University of California Press. Rajabi, Ayyub; Azizi, Majid; Akbari, Mehrdad. (2020). Magical realism: The magic of realism, Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, 12(2), 1-13. Roh, F. (1925). Magic Realism: Post-Expressionism, Der Cicerone. Rogers, C. R. (1975). Empathic: An Unappreciated Way of Being, The Counselling Psychologist, 5(2), pp. 2-10. Sasser, K. A; Mariboho, R. (2020). Pedagogical Magic: Magical Realism’s Appeal for the Twenty-First-Century Classroom, The Palgrave Handbook of Magical Realism in the Twenty-First Century, 557-576. Singer, T; Klimecki, O. (2014). Empathy and Compassion, Current Biology, 24(18), pp. 875–878. Suma, H. P. (2018). Magical Realism: Fascinating world of evolving imagery, International Journal of Creative Research Thoughts (IJCRT), 6(4), 381-390. Tindle, D. (2007). The Magic of Everyday Things: Magic Realism in the Works of Joanne Harris, Northumbria University, September. Tettegah, S; Anderson, C. J. (2007). Pre-service teachers’ empathy and cognitions: Statistical analysis of text data by graphical models, Contemporary Educational Psychology, 32, 48-82. Turner, L. (2011). Metamodernist // Manifesto, Retrieved from http://www.metamodernism.org. Grant, David. (1970). Realism: The New Critical Idiom Series, London: Methuen. Vielma, S. (2015). Magical realism and children's magical way of knowing in David Almond's Skellig and Heaven Eyes (Master's thesis). Vermeulen, T; Akker, R. V. D. (2010). Notes on Metamodernism, Journal of Aesthetics & Culture, 2(1), 1-14 Van den Akker, R., Gibbons, A; Vermeulen, T. (2017) Metamodernism: Historicity, Affect, and Depth after Postmodernism, Rowman & Littlefield ... (eds). Waldron, K. (2023). Magical Multi-Culti Yellow Brick Road Realism: Using Imagination to Find Reality. Walsh, W; Le Guin, U. (1995). I am a woman writer; I am a western writer: an interview with Ursula Le Guin, Kenyon Review, 192-205 Wiggins, G; McTighe, J. (2005). Understanding by design (2nd Ed.), Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development ASCD. Zamora, L. P; Faris, W. B. (1995). Magical realism: Theory, history, (Eds), community, Duke University Press.