پارادایم معرفتشناختی حقیقتگرا: مبنای فلسفی سیاستگذاری در تربیت معلم ایران (تبیین و نقد)
محورهای موضوعی : تاریخ و ماهیت رشته فلسفهٔ تعلیموتربیت، مکاتب و رویکردهای فلسفهٔ تعلیموتربیت قدیم و جدید ،تاریخ اندیشه و عمل تربیتی (سیاستها، برنامهها، اقدامات و...) مفاهیم، گزارهها و نظریههای تربیتی آراء مربیان و فیلسوفان تربیتی روششناسی پژوهشهای تربیتی انواع تربیت مسائل تعلیموتربیت ایران و جهان برنامه درسی و آموزش در رشتههای گوناگون
دكتر سيد مهدي سجادي
1
*
,
مریم نادری
2
1 - استاد دانشگاه تربيت مدرس تهران
2 - دانشگاه فرهنگیان
کلید واژه: معرفت شناختی, حقیقت گرایی, مبنای فلسفی, تربیت معلم.,
چکیده مقاله :
حقیقتگرایی و به عبارتی ماهیت متافیزیکی حقیقت، به عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین محور از قلمرو فلسفه و فلسفیدن، اثرات شگرفی بر دیگر بخشهای فلسفه از جمله معرفتشناسی و ارزششناسی به جای گذاشته است، چنانکه مدعیان فلسفه نیز برای توجیه باورهای معرفتشناختی مورد نظر خود، به مضامین اونتولوژیک حقیقت روی میآورند و با استناد به قوت باورهای اونتولوژیک خود، به مضامین و باورهای معرفتشناختی خود اعتبار میبخشند و به همین جهت میتوان بیشترین تاثیر حقیقتگرایی اونتولوژیک را بر مساله معرفت و معرفتشناسی ردیابی نمود. این تاثیر را میتوان در قالب ظهور گزارهای به نام « باور صادق موجه» در مباحث معرفتشناسی فلسفههای کلاسیک و مدرن شاهد بود. از سویی دیگر اسناد بالا دستی نظام تعلیم و تربیت ایران نیز که از ذات حقیقتگرایانه متافیزیکی برخوردار است، نیز بالتبع به دانشی ارجاع میدهند که باید در پداگوژیها از جمله در نظام تربیت معلم نیز مد نظر قرار گیرد و باید به این نکته اشاره نمود که دانشی که در قالب برنامههای درسی و پداگوژی به معلمان داده میشود، دانشی متاثر از اقتضائات حقیقت گرایانه متافیزیکی متعلق به فلسفه اسلامی است. در این مقاله اشاره خواهیم داشت دانش برآمده از مبنای اونتولوژیک - متافیزیکی فلسفه اسلامی که در قالب مبانی نظری اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت، حاکم بر سیاستگذاری در حوزه تربیت معلم است، مبتنی بر چه رویکردی است و این رویکرد از دانش، چه پیامدهایی را بر پداگوژی تربیت معلم به جای خواهد گذاشت و چه نقدی بر آن وارد است.
The Metaphysical Nature of Truth, As one of the Most Important and Influential Axes in the Realm of Philosophy and Philosophizing, Has Left Tremendous Effects on Other parts of Philosophy, Including Epistemology and Axiology. The Philosophers in Order to Justify their Desired Epistemological Beliefs, Returns to the Ontological Themes of Truth and by Citing the Strength of their Ontological Beliefs, They Give Gredibility to their Epistemological Themes and Beliefs. This Effect Can be witnessed in the Form of the Appearance of a Proposition Called "Justified True Belief" in the Epistemological Discussions of Classical and Modern Philosophies. On the other Hand, the Documents of Development of Iran's Education and Training System, Which has a Metaphysical Rrealist Nature, Also Refer to Knowledge That Should be Considered in Pedagogies, Including in the Teacher Training System, and Should be This Point Pointed out That the Knowledge That is Given to Teachers in the Form of Curricula and Pedagogy is a Knowledge Affected by the Realistic Metaphysical Requirements of Islamic Philosophy. In This Article, We Will Point out What Approach is Bbased on the Knowledge Derived From the Ontological-Metaphysical Basis of Islamic Philosophy, Which Governs Policy-Making in the Field of Teacher Training in the Form of the Theoretical Foundations of Upper-Level Documents of the Education and Training System, and What is This Approach of Knowledge. It Will Leave Consequences on the Pedagogy of Teacher Training and What Kind of Criticism is There.
Ahmadi, A., & Musapour, N. (2016). Grand Design (Architecture) of Teacher Education Curriculum. Farhangian University press [in persian].
Burns, E. (2005) Michel Foucault, translated by Babak Ahmadi, Tehran: Qalam. Publications [in persian].
Crane, T. (2016). The Mechanical Mind: A philosophical introduction to minds, machines and mental representation (3rd ed.). Routledge.
Dewey, J. (1991). How We Think. Prometheus Books.
Document on Fundamental Development of Education (2019).
Golshani, A., & ghaedi, M. (2012). Integrated method Outcome of critique of quantitative and qualitative methods. Psychological Models and Methods, 3(9), 43-70.
Hamlin, D. (1995). History of Epistemology (S. Etemad, Trans.; first edition ed.). Research Institute of Humanities and Cultural Studies. [in persian]
Mohammadi Chaboki, R. (2015). Educational Theory in Complexity Paradigm: An Ontologic Perspective. Foundations of Education, 5(1), 47-70. doi: 10.22067/fe.v5i1.44386
Mulavi. (2020). Mathnavi. payam press. [in persian].
National Curriculum Ducument. (2019).
Sajjadi, S.M. (2023). Deterritorialization: The logic of education. Ayande Amoozan ATA Press. [in persian].
Sajjadi, S. M. (2018). University in the Mirror of History or Geography: Critical Analysis of Policymaking Dis-course in Higher Education System of Iran. Strategy for Culture, 11(43), 7-31. doi: 10.22034/jsfc.2018.88847Statutes of Farhangian University.
Theoretical Foundations of Document on Fundamental Development of Education in the Islamic Republic of Iran. (2013).
Tvassoli, G. A. (2013). Sociological Theories (8 ed.). SAMT. [in persian].