دیالکتیک «ارزشیابی قوی» و «به رسمیت شناختن» در اندیشه چارلز تیلور و دلالت های آن در شکل دهی به هویت معلم ایرانی
محورهای موضوعی : تاریخ و ماهیت رشته فلسفهٔ تعلیموتربیت، مکاتب و رویکردهای فلسفهٔ تعلیموتربیت قدیم و جدید ،تاریخ اندیشه و عمل تربیتی (سیاستها، برنامهها، اقدامات و...) مفاهیم، گزارهها و نظریههای تربیتی آراء مربیان و فیلسوفان تربیتی روششناسی پژوهشهای تربیتی انواع تربیت مسائل تعلیموتربیت ایران و جهان برنامه درسی و آموزش در رشتههای گوناگون
1 - دانشگاه تهران
کلید واژه: ارزشیابی قوی, به رسمیت شناختن, تیلور, معلم, هویت,
چکیده مقاله :
هویت معلم، ترکیب مفهومی پیچیده ای است که ادبیات پژوهشی گسترده ای را به خود اختصاص داده است. در این مقاله با ابتنا به دیدگاه چارلز تیلور، مفهوم پردازی های وی در طرح دو سویه ی هستی شناختی و تاریخی برای هویت مورد ملاحظه قرار گرفت و با اتخاذ دو مبنای «ارزشیابی قوی» و «به رسمیت شناختن»، دیالکتیکی میان این دو مفهوم ترسیم شد. در یک سویه ی این دیالکتیک ارزش های اساسی معلم و در سوی دیگر «دیگران مهم» که حاوی سیاست ها، آموزش های و دیگر چارچوب های بیرونی که بر هویت معلم موثر هستند، قرار دارند. این دوگانه، در درون معلم، سنتزی شکل می دهد که، هویت معلمی را رقم می زند. تحلیل شد که نمی توان یک بار برای همیشه، سنتزی نهایی و استاندارد از این دیالکتیک به دست داد و حد بهینه به نسبت افراد و جوامع متفاوت خواهد بود. از جمله دلالت های به دست داده شده در سویه ی ارزشیابی قوی «احراز وجود فضایل اخلاقی و ذهنی لازم برای داوطلبان حرفهی معلمی» و «احراز ارزش بودن حرفهی معلمی برای داوطلبان حرفهی معلمی» و در سویه ی به رسمیت شناختن میتوان به دو دلالت « به رسمیت شناسی عاملیت» و « به رسمیت شناسی تکثرات فکری و فرهنگی» معلمان اشاره نمود.
Teacher's identity is a complex conceptual combination that has a wide research literature. In this article, according to Charles Taylor's point of view, his conceptualizations in the two ontological and historical dimensions of identity were considered, and by adopting the two bases of "strong evaluation" and "recognition", a dialectic between these two concepts was drawn. On one side of this dialectic are the basic values of the teacher and on the other side "significant others" that contain policies, training and other external frameworks that affect the teacher's identity. This duality forms a synthesis within the teacher that defines the teacher's identity. It was analyzed that it is not possible to obtain a final and standard synthesis of this dialectic once and for all, and the optimal limit will be different according to individuals and societies. Among the implications obtained in the strong evaluation dimension "verifying the existence of moral and mental virtues necessary for teaching candidates" and "verifying the value of the teaching profession for teaching candidates" and in the dimension of recognition can be referred to the implications such as "recognition of teacher’s agency" and "recognition of intellectual and cultural pluralism of teachers" "recognizing teachers as a professional person ".
منابع
احمدی، حمید (1390). بنیادهای هویت ملی ایران، چارچوب نظری هویت ملی شهروندمحور. تهران: نشر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
امانی طهرانی، محمود (1402). میزگرد «بررسی نقش و کارکردهای نظام معلمی در آموزش و پرورش ایران». قابل بازیابی از نشانی زیر:
https://www.isna.ir/news/1402021307728/ /بایدها-و-نبایدهای-تشکیل-سازمان-نظام-معلمی-در-ایران
رجایی، فرهنگ (1386). مشکله هویت ایرانیان امروز، ایفای نقش در عصر یک تمدن و چند فرهنگ. تهران: نشر نی.
زگزبسکی، لیندا (1396). فضایل ذهن؛ تحقیقی در ماهیت فضیلت و مبانی اخلاقی معرفت (ترجمه¬ی امیرحسین خداپرست). تهران: نشر کرگدن.
شایگان، داریوش (1384). افسون¬زدگی جدید، هویت چهل تکه و تفکر سیار (ترجمه¬ی فاطمه ولیانی). تهران: نشر فرزان روز.
شفیعی¬کدکنی، محمدرضا (1390). با چراغ و آیینه، در جستجوی ریشه¬های تحول شعر معاصر ایران، تهران، انتشارات سخن.
مرادی، مصطفی؛ باقری نوع پرست، خسرو؛ ایروانی، شهین و شمشیری، بابک (1399). بررسی هویت ایرانیان بر اساس ایده به رسمیت شناسی چارلز تیلور و دلالت های آن در حوزه تربیت. دوفصلنامه فلسفه تربیت، 9(2)، 29-53.
مرادی، مصطفی و باقری نوع پرست (1399). تحلیل و نقد مفهوم «هویت» در اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. پژوهش¬نامه مبانی تعلیم و تربیت، 10(1)، صص. 136-156.
Abbey, R. (2004). Introduction: Timely meditations in an untimely Mode - The thought of Charles Taylor. In R. Abbey (Ed.), Charles Taylor (pp. 1-29). US, New York: Cambridge University Press.
Abbey, R. (2000). Charles Taylor. Princeton: Princeton University Press.
Bagheri Noaparast, K, & Khosravi, Z. (2010). A dynamic conception of humanity intercultural relation and cooperative learning. Intercultural Education, 281-290.
Beiser, F. (2005). Hegel. London and New York: Routledge.
Brekhus, W. H. (2008). Trends in the Qualitative Study of Social Identity. Journal of Sociology Compass, 2, 1059-1078
Cantle, T. (2014). National identity, Plurality and interculturalism. The Political Quarterly, 85(3), 312–319.
Edward, F. C. E. & Edward, R. J. (2016). A story of culture and teaching: the complexity of teacher identity formation. The Curriculum Journal. Doi: 10.1080/09585176.2016.1232200
Erikson, E., H. (1968). Identity, youth and crisis. New York: W. W. Norton.
Foster, R. (2012). Teachers’ Professional Identity: Theoretical Perspectives on Workplace Learning in the Teaching Context. In J. Adams, M. Cochrane and L. Dunne (Eds.), Applying Theory to Educational Research: An Introductory Approach with Case Studies (pp. 81-93). USA: John Wiley & Sons, Ltd., Publication.
Frankfurt, H. G. (1971). Freedom of the Will and the Concept of a Person. The Journal of Philosophy, 68(1), 5–20.
Guignon, C. (2004). On being authentic. London and New York: Routledge.
Jenkins, R. (2008). Social identity. London and New York: Routledge.
Lester, A. (2010). Multiculturalism and Free Speech. The Political Quarterly, 81(1), 15–24.
Mead, G., H. (1962). Mind, Self and Society. Chicago and London: The University of Chicago Press.
National Board of Professional Teaching Standards (2016). What Teachers Should Know and Be Able to Do. USA.
Palma A., J. (2012). Recognition of Diversity: Charles Taylor’s Educational Thought. A thesis submitted in conformity with the requirements, for the degree of Doctor of Philosophy, Department of Humanities, Social Sciences, and Social Justice Education. Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto.
Peri, E. Jogi, L. Remmik, M. (2023). Who am I—Teacher or practitioner? Teacher-practitioners’ experience of identity in higher education—A phenomenological view. Future in Educational Research. https://doi.org/10.1002/fer3.20
Reeves, J. (2018). Teacher Identity. In I. Liontas (Ed.), The TESOL Encyclopaedia of English Teaching. USA: Wiley-Blackwell Publication. Doi: 10.1002/9781118784235.eelt0268
Rushton, E. A. C. Smith, E. R. Steadman, S. Towers, E. (2023). Understanding teacher identity in teachers' professional lives: A systematic review of the literature. Review of Educational. https://doi.org/10.1002/rev3.3417
Splitter, L. (2010). Identity, citizenship and moral education. Educational Philosophy and Theory, 43(5), 484–505.
Splitter, L. (2007). ‘Do the groups to which I belong make me, me? Journal of Theory and Research in Education. 5. 261–280.
Taylor, C. (2003). The Ethics of Authenticity. Cambridge: Harvard University Press.
Taylor, C. (1994). The politics of recognition. In A. Gutmann (Ed.), Multiculturalism: Examining the politics of recognition (pp. 25-73). Princeton: Princeton University Press.
Taylor, C. (1989). Sources of the self: The making of the modern identity. Cambridge: Harvard University Press.
Taylor, C. (1985). Human agency and language: Philosophical papers 1. Cambridge: Cambridge University Press.
Woodward, K. (2008). Questions of identity. In Kath Woodward (Ed.), Questioning identity: gender, class, ethnicity (pp 5- 42). Britain, London: Routledge.