مقاله


کد مقاله : 139507271557333655

عنوان مقاله : فضای عمومی ماکسین گرین فراتر از حصارهای آموزش و پرورش استاندارد

نشریه شماره : 1 فصل پاییز - زمستان 1395

مشاهده شده : 724

فایل های مقاله : 1.01 MB


نویسندگان

  نام و نام خانوادگی پست الکترونیک مرتبه علمی مدرک تحصیلی مسئول
1 افسانه عبدلی afssanabdoli@gmail.com دانشجو دانشجوی دکترا
2 دکتر بختیار شعبانی ورکی bshabani@um.ac.ir استاد دکترا
3 طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی tjavidi@um.ac.ir دانشیار دکترا
4 دکتر محمدرضا آهنچیان ahanchi8@um.ac.ir دانشیار دکترا

چکیده مقاله

هدف اصلی این مقاله «بازنمایی دیدگاه‌های ماکسین گرین درباره فضای عمومی و دستاوردهای مهم آن برای بازاندیشی در رفتار تربیتی در مدارس» است؛ بنابراین نخست بر این نکته تأکید شده است که فضاهای عمومی، مکان‌های مهمی برای بحث، تبادل آزادانه‌ی افکار و اطلاعات، بدون هرگونه ترس و تهدید درباره‌ی طیف وسیعی از تناقض‌ها، اختلاف‌ها و ابهام‌های انسانی هستند که هر فرد در عین این‌که صداهای دیگران را می‌شنود، صدای خود را منعکس می‌کند. آنگاه، ضمن توصیف و نقد فضای تربیتی حاکم بر مدارس فعلی، با ابتنا به اندیشه‌های گرین تصریح ‌شده است که «فضای عمومی می‌تواند بستر تازه‌ای را برای فراتر رفتن از استانداردهای آموزشی فراهم کند و زمینه‌ساز تحقق عاملیت، آزادی، دموکراسی و جهان مشترک در تربیت فراگیر باشد».